Innehållsmarknadsföring / Content marketing

Content marketing handlar om att själva kommunikationen har ett så intressant innehåll att konsumenten vill ha den. Istället för att reklamtrötta konsumenter undviker din marknadsföring så vill du få engagerade konsumenter som söker upp den. Och förstås ska det leda till försäljning i slutändan, men content marketing innehåller sällan direkt produktinformation, erbjudanden eller priser.

 

Hur gör man för att komma igång med sin content marketing-strategi? Vad behöver man tänka på innan i form av målgruppsanalyser och varumärkespositionering? Och vilka kanaler ska jag jobba med. Det och många andra aspekter inom content marketing tas upp under den här kursen.

 

Mellan varje tillfälle kommer deltagarna kunna nätverka digitalt och utbyta kunskaper mellan sig. Efter varje tillfälle lämnas även ett digitalt fördjupningsmaterial till kursdeltagarna för fortsatt inlärning.

 

  • Content marketing, teori och exempel
  • Hur skapar jag en strategi och får ut den i min organisation
  • Målgrupper och kanaler
  • Verktyg för att jobba med content marketing
  • Att driva trafik med SEO och annonsering
  • Bygga och vårda sitt varumärke
  • Dialog och riskhantering
  • Praktiska övningar och exempel som enkelt kan användas på den egna verksamheten.

 

Mål:

Kunskap:

  • Content marketing och dess roll i ett företags kommunikationsstrategi
  • Hur en ska tänka kring hur relevant, trovärdigt och kunskapsbyggande innehåll kan kan skapa en långsiktig relation.

 

Färdighet:

  • Strategiarbete – att bygga historia kring ett varumärke och anpassa innehåll till målgrupper.

 

Kompetens:

  • Att initiera och driva content marketing-arbete i ett företag/organisation

Kursstart

18 + 25 oktober

Omfattning

2 heldagar 

Plats

Online

Kontakt

Rebecka Nilsson, Media Evolution

Länkar / filer

Utbildare

Qlok Uppsala