Snygga, effektiva och hållbara – digitala säljmöten som en konkurrensfördel

För Examec befinner sig kunderna inte sällan 100-tals mil bort. I takt med att näringslivet tagit ett digitalt språng det senaste året såg Examec en möjlighet i att kunna trappa upp sina marknadsansträngningar, men att göra så på ett mer effektivt och hållbart sätt. Vi har pratat med Mats Ohlsson, CEO på Examec, om hur utbildningen i ”Personlig och digital försäljning & kundvård/relationsutveckling” har gett dem nödvändiga strategier och verktyg för att kunna genomföra bra och genomtänkta digitala säljmöten.

 

Vad hade ni för utmaning för företaget som kopplar till behovet av kompetensutveckling/specifik utbildning?

Samtidigt som affärsvärlden blir alltmer digital, vilket accentuerats av pandemin, vill vi trappa upp våra marknadsansträngningar för att säkra vår framtid. För att göra detta effektivt och miljövänligt ska bortslösad tid reduceras och resande begränsas. Svaret blir självklart digitala möten, särskilt då mötet ska handla om försäljning. Eftersom ett digitalt säljmöte inte är det samma sak som ett fysiskt möte är denna utbildning oumbärlig för vår effektivitet i säljarbetet framåt.

 

Hur har projektet hjälpt er att täcka gapet/behovet?

Ja det har det gjort, med råge. Vi har både täckt behovet att kunna hur man genomför ett digitalt möte med alla viktiga detaljer som har stor betydelse för hur mötet uppfattas och genomförs, vi har också lärt oss viktiga säljstrategier och hur man genomför dessa. En kombination av tekniska kunskaper, psykologiska kunskaper och beteendevetenskap. Inte bara lärorikt utan också mycket intressant.

 

Hur kommer effekten av utbildningen avspegla sig på verksamheten nu och  framåt?

Definitivt. I stället för att ta bilen och åka iväg för ett möte med en kund, vilket i vårt fall kan innebära 100 mils körning, kommer vi att föreslå ett kort effektivt och väl genomfört digitalt möte. Tids- och kostnadseffektivt, miljövänligt och betydligt lättare för en presumtiv kund att acceptera. Denna kunskap vi nu fått ger oss dessutom ett försprång före konkurrenter då vi kan visa att vi är effektiva och dessutom presentera ett snyggt och väl genomtänkt möte vilket är mycket ovanligt i vår bransch.